1. FORMA ZÁSTAVBY INSPIROVANÁ NEJKVALITNĚJŠÍMI ČÁSTMI BRNA
Navržený urbanistický koncept celého území vychází z principů tradičně rostlého města, které je postaveno na kvalitním a přehledném veřejném prostoru ulic, náměstí a parků vymezených městskými bloky. Hned na začátku jsme si dali prostor pro analýzu jednotlivých brněnských čtvrtí s cílem vybrat optimální formu zástavby. Příkladem kvalitní tradiční městské struktury, kterou jsme se nechali inspirovat, je v Brně například střed města nebo Veveří, ale i v těsné blízkosti řešeného území bloková zástavba Zábrdovic a Husovic.
2. KOMPLEXNÍ MIX A POMĚRY JEDNOTLIVÝCH FUNKCÍ
Soběstačná čtvrť pro život 24/7
Dalším dílkem do masterplanové skládačky je optimální rozložení funkcí pro život 24/7 kombinující prostor pro rezidence a kanceláře s občanskou a veřejnou vybaveností. Kvalitní mix funkcí zajistí, že v Nové Zbrojovce bude bydlení, práce, škola i školky, obchody a služby, volnočasové aktivity a kulturní vyžití, ale i příroda a řeka v dosahu maximálně 15 minut chůze.
Tento zvolený princip města krátkých vzdáleností je osvědčený ze západních metropolí – prvním městem, které se rozhodlo aplikovat koncept 15minutového města, je Paříž. Toto řešení také významně redukuje dopravní zatížení a produkci emisí, za jejichž zvýšenou produkci může mimo jiné právě nárůst automobilové přepravy spojený s bytovou výstavbou na okraji měst, kde chybí potřebná vybavenost.
Důležitou součástí je také strategické rozmístění budov dle jejich funkcí s cílem zajistit maximální uživatelský komfort. Rezidenční výstavba je tak směřována do klidnější západní části čtvrti směrem k nábřeží, v centrální části Nové Zbrojovky se mísí s polyfunkčními budovami a směrem k přilehlé železnici je plánována výstavba kancelářských budov, které vytvoří přirozenou protihlukovou bariéru.
![]() |
Schéma definující rozdělení základních funkcí v Nové Zbrojovce |
3. DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA A DOSTUPNOST
Masterplan také jasně definuje jednu z hlavních podmínek vzniku Nové Zbrojovky, kterou je kvalitní napojení celého území na páteřní dopravní infrastrukturu města.
Dopravní napojení ze čtyř směrů
Již zrekonstruované dopravní napojení ulicí Lazaretní je dostačující pro provoz prvních objektů. Příjezd z ulice Zábrdovické je aktuálně ve výstavbě a bude připraven ještě před nastěhováním prvních obyvatel. Na něj naváže severní napojení z ulice Markéty Kuncové, které bude realizované v následujících letech a zajistí propojení s velkým městským okruhem. Posledním článkem, který nás propojí s Husovicemi a přinese další připojení na velký městský okruh, je realizace prvního mostu v Brně po více než 60 letech.
![]() |
Propojení čtvrti s páteřní infrastrukturou města |
Důraz na prostor pro chodce a cyklisty
Masterplan určuje také řešení uliční sítě a dopravního skeletu v rámci Nové Zbrojovky zahrnující vymezení typů komunikací a parkování stejně jako zastávky MHD, křižovatkové úseky a zpracování dopravních modelů, které zaručí, že každá z dílčích etap plánované výstavby bude dopravně dobře dostupná. Pozornost je zde zaměřena také na prostor pro komfortní pohyb cyklistů a pěších, které jsou pro Novou Zbrojovku, jakožto čtvrť určenou primárně pro chodce a cyklisty, zásadní.
![]() |
Hlavní komunikační toky s prostorem pro pěší |
4. VEŘEJNÁ PROSTRANSTVÍ A ZELEŇ
Kvalita a pestrost veřejných prostranství je pro nás stejně rozhodující jako kvalita a rozmanitost architektury. Jsme přesvědčeni, že se projeví ve výsledné kvalitě života v Nové Zbrojovce. Dohodli jsme se tak na spolupráci s nizozemským krajinářským architektem Lodewijkem Baljonem, který společně s projektovou kanceláří OSSENDORF, Ateliérem zahradnické a krajinářské architektury Zdenka Sendlera a kanceláří Kuba & Pilař architekti zpracoval ambiciózní vizi veřejných prostranství Nové Zbrojovky.
30 % zelené plochy s vodními prvky
Návrh určuje koncepci zeleně, která bude tvořit celých 30 % zastavitelné plochy Nové Zbrojovky, zabývá se jejím dělením dle funkce, definuje aplikaci vodních prvků a řeší koncept povrchů s důrazem na prvky modrozelené infrastruktury, díky kterým je možné maximalizovat využití dešťové vody. Nastavuje také rámcovou podobu dvouhektarového nábřeží kolem Svitavy, kterému chceme v rámci revitalizace území navrátit jeho funkci, poskytnout atraktivní prostor pro rekreaci obyvatelům, dopřát stezky pro chodce i cyklisty, a to vše s důrazem na ekologii a biodiverzitu.
![]() |
Rozložení zeleně a vodních prvků v Nové Zbrojovce |
5. INFRASTRUKTURNÍ SÍTĚ
Zásadní pilíře Masterplanu pak uzavírá navržený koncept páteřních infrastrukturních sítí, který obsahuje sofistikovaný systém odvodnění, vedení kanalizací, přívod pitné vody nebo také efektivní způsob zásobování elektrickou energií s definováním rozvodů vysokého napětí a trafostanic a v neposlední řadě koncepci centrálního zásobování teplem.
Máme dobrý pocit z rozvoje Nové Zbrojovky na těchto masterplanových základech. Jak je vnímáte vy? Budeme rádi za vaše postřehy. A pokud jste minule vynechali, doporučujeme rozšířit si vaše masterplanové obzory v našem minulém článku.