Stěžejní kroky rozvoje Nové Zbrojovky realizujeme ve spolupráci s městem Brnem. Jsou definovány ve Smlouvě o spolupráci a jsme rádi, že všechny společné cíle včetně dopravní infrastruktury jsou již v procesu. Vše běží dle společných dohod a plánů a toho si vážíme.
Promyšlený puzzle development
V Nové Zbrojovce rádi používáme označení „puzzle development“. Je uspokojující sledovat, jak do sebe jednotlivé etapy rozvoje bývalého zbrojováckého brownfieldu zapadají, navazují na sebe a pomalu ale jistě rozpoznáváte celkový obraz plnohodnotné čtvrti se vším potřebným vybavením a technickým zázemím dle předlohy v podobě Masterplanu celého území.
Páteřní dopravní infrastrukturu máme definovanou čtyřmi základními puzzle díly. Ještě než si je představíme, stojí za zmínku již zasazená plně funkční část v podobě zrekonstruovaného dopravního připojení ulicí Lazaretní, které je ideální pro provoz prvních objektů. A jaké další dopravní kroky probíhají?
Schéma dopravního napojení Nové Zbrojovky na okolní infrastrukturu |
Příprava jižního napojení už je v běhu
Prvním dopravním puzzle dílkem je napojení z ulice Zábrdovické, které je již ve výstavbě a mělo by být do poloviny roku 2026 hotové. Průběh revitalizace tohoto úseku jsme s vámi sdíleli už v jednom z minulých článků. Toto dopravní napojení nám bezpečně pokryje provoz aktuálně stavěných objektů a bude připraveno ještě před nastěhováním prvních obyvatel.
Severní část bude napojena na velký městský okruh
Pěkně do rohu v severní části jsme právě začali štelovat druhý dílek naší dopravní skládačky. Řeč je o dopravním napojení, které vznikne rozšířením ulice Markéty Kuncové. Před pár týdny jsme spolu se zástupci Brna odstartovali výstavbu, která by do dvou let měla být dokončena. Díky tomu získáme přímé propojení s velkým městským okruhem a tím také maximálně zkvalitníme dopravní dostupnost Nové Zbrojovky. Dojezd na dálnici D1 v obou směrech bude luxusních 10 minut.
V naší režii je mimo participace na nákladech stavby ve výši 62 % také veškerá příprava stavby včetně projektové dokumentace. „Umístění nové ulice bylo jedním z největších úskalí. Nová Zbrojovka roste v širším centru města, což si žádá úzkou spolupráci s městem, městskými částmi i místními obyvateli. Ti požadovali posunout komunikaci dál od soukromých zahrad na Baarově nábřeží a přizpůsobit ji vyšší dopravní zátěži, včetně MHD, s přímým napojením na velký městský okruh. Řešením byl odkup navazujícího průmyslového areálu na náklady Nové Zbrojovky, což umožnilo optimální trasování dopravního napojení. Díky celkovému odkupu jsme zároveň získali možnost revitalizovat zbývající část území, kde nyní stojí nová multifunkční skladovací hala pro společnost Tesla,“ přibližuje proces přípravy náš Project Manager Jan Růžička.
![]() | ![]() |
Poklepání základního kamene výstavby dopravního napojení ulicí Markéty Kuncové | Přípojka prováže Novou Zbrojovku s velkým městským okruhem |
Vše propojí městská třída
Třetí dílek představuje novou městskou třídu, která povede skrz Novou Zbrojovku, a zmíněné dopravní přípojky vzájemně propojí. Bude tvořená dvouproudou silnicí s odbočovacími a MHD pruhy včetně zastávek. Nebude chybět ani oddělená cyklostezka a oboustranný chodník. I přes její dopravní charakter poskytne tato 1 km dlouhá třída také dostatek zeleně v rámci středového pruhu i po krajích, která chodcům zpříjemní prostor a bude eliminovat hluk.
Přáli jsme si, aby nová městská třída nesla název Nová Zbrojovka – jako trvalý odkaz na etapu proměny brownfieldu Zbrojovky i v době, kdy tento původní název postupně nahradí finální jména ulic a centrálních míst nové čtvrti. Toto přání se naplnilo – s hrdostí oznamujeme, že nová městská třída ponese jméno Nová Zbrojovka.
První most v Brně po více než 60 letech bude realizovaný dle vítězného návrhu britského ateliéru William Matthews Associates |
Nový elegantní 85 m dlouhý fešák
Čtvrtým a zároveň posledním dílkem dopravní infrastruktury je most přes řeku Svitavu. Mimochodem první most v Brně po více než 60 letech. Taková naše třešnička na dortu, protože i bez něj už je aktuální stav plně uspokojující a můžeme si vychutnávat pohodlný průjezd všemi směry. Tento poslední dopravní projekt nás propojí s oblastí za řekou, prostorem bývalé Motorárny a nabídne další připojení na velký městský okruh, v tomto případě z Tomkova náměstí v Husovicích. Na jeho realizaci je v tuto chvíli již dokončená studie a bude následovat projektová příprava.
Architektonickým soutěžím fandíme! Novou Zbrojovku rozvíjí v tuto chvíli již více než 10 architektonických studií vybraných v námi pořádaných soutěžích. Také architektonický návrh mostu byl začátkem roku 2022 pod záštitou města Brna vysoutěžen. Vítězný návrh britského ateliéru William Matthews Associates vypadá opravdu velkolepě. Můžeme se těšit na přibližně 30 metrů široký a 85 metrů dlouhý most, který přinese dva pruhy veřejné hromadné dopravy a další dva nabídne řidičům automobilů. Na obou stranách pak přibydou samostatné oddělené cyklostezky i prostor pro pohyb pěších.
Vlakové nádraží „pod okny“ Nové Zbrojovky: pohodlná volba pro neřidiče
A na závěr máme dobrou zprávu pro mimobrněnské neřidiče, děti či studenty! V těsném sousedství Nové Zbrojovky se nachází vlakové nádraží, odkud pravidelně odjíždějí regionální i mezistátní spoje. Nabízí tak pohodlnou a ekologickou alternativu k dopravě autem. Do Prahy se odtud dostanete za něco málo přes dvě hodiny a ve Vídni jste za hodinu a tři čtvrtě. V dopravní dostupnosti zkrátka neděláme kompromisy.